Naturalne sposoby na zwiększenie odporności przed zimą

0
103

Kiedy nadchodzą jesienno-zimowe chłody, wraz z nimi przychodzi sezon grypowy. Dzieje się tak dlatego, że układ odpornościowy „kuleje”, jest osłabiony i organizm jest podatny na łapanie różnych infekcji. Jak temu zapobiec?

Zaczynaj od wiosny!

Może to dla niektórych wydać się dziwne, ale tak naprawdę trzeba zadbać o siebie już wczesną wiosną. Wtedy, gdy pojawiają się nowalijki, wiosenne pokrzywy, a także sezonowe warzywa i owoce. Warto więc czerpać ze skarbca natury garściami, aby potem wraz z rozpoczęciem jesieni nie chorować. Tak niewiele czasu kosztuje zebranie świeżej pokrzywy i zrobienie z niej soku, który pomoże przetrwać zimne dni w zdrowiu. Tak samo mało czasochłonne jest przygotowanie pysznej sałatki owocowej, lub zrobienie soku ze świeżych warzyw i owoców. Można też zrobić kilka słoiczków soków, np. z truskawek, później z malin, czy porzeczek. To naturalne bomby witaminowe, które mamy na wyciągniecie dłoni. Czy z nich korzystasz?

Dieta!

Koniecznie należy też zdrowo się odżywiać. Oprócz jedzenia warzyw i owoców trzeba zadbać o zdrowe śniadania. Zimniejsze dni wymagają przestawienia się na cieplejsze i wartościowsze w witaminy i minerały posiłki. Kasza jaglana, owsianka z bakaliami, sok z cytrusów i ciepły napój… np. bogate w magnez kakao – to tylko niektóre z wielu propozycji na smaczne i pożywne posiłki. Wiadomo, że śniadanie jest bardzo ważne, aby na cały dzień zapewnić sobie dostateczną ilość energii potrzebnej do działania.

Pamiętaj też o rozgrzewających herbatkach, najlepiej z dodatkiem soku owocowego domowej roboty oraz rozgrzewających napojach, np. witaminowy koktajl z miodu, cytryny, imbiru i cynamonu. Nie zaszkodzi też czasami sięgnąć po lampkę grzanego wina z dodatkiem korzennym oraz pomarańczą.

Zioła

Są bardzo pomocne, nie tylko w czasie chłodów, ale przez cały rok. Niektóre z nich można pić często, z przerwami, aby wspomagać swój układ odpornościowy. Na co warto postawić? Warto wypróbować czystek, który jest nie tylko łagodny dla organizmu, bezpieczny nawet dla dzieci, ale też subtelny w smaku. Posiada właściwości przeciwzapalne i pomoże pozbyć się pierwszych objawów infekcji. Bardzo pomocny może okazać się nagietek, który pobudza układ immunologiczny do działania, czy pokrzywa stymulująca układ odpornościowy. Podobne działanie wykazuje tradycyjny, znany wszystkim rumianek oraz czarny bez, mocny na wirusy, przeciwzapalny, radzący sobie z infekcjami górnych dróg oddechowych.

Z niektórych ziół możesz przygotowywać nalewki na bazie spirytusu (np. rdestowiec, szczeć) – wzmacniają odporność, działają przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo i przeciwzapalnie.

Z ziół możesz też przygotować inhalacje, niezwykle skuteczne w infekcjach górnych dróg oddechowych i zatok.

Olejki eteryczne

Podobnie jak zioła, olejki eteryczne są bezcenne dla zdrowia. Możną je wcierać w skórę (plecy, klatkę piersiową), czy przygotowywać inhalacje (np. olejek eukaliptusowy, sosnowy). Niektórzy lecą się olejkami eterycznymi, przyjmując kilka kropelek do doustnie (przykładem może być tutaj olejek z oregano). Oczywiście, najpierw należy dokładnie zapoznać się z ich właściwościami, aby wiedzieć, kiedy i na co zastosować dany olejek. Możesz też przyrządzić gorącą kąpiel na ich bazie, czerpiąc z ich cennych właściwości na kilka sposobów – doskonale nawilżą ciało, otulą cię ciepłym zapachem i dodadzą energii.

Ruch i świeże powietrze

To podstawa – solidna dawka ruchu każdego dnia. Pobudzisz w ten sposób układ odpornościowy do działania, dotlenisz się, a przy okazji pozytywnie nastroisz do życia. Wiadomo, że aktywność fizyczna uaktywnia hormony szczęścia. Wiadomo też, że radość wzmacnia organizm, przez co jest odporniejszy na infekcje.

Pamiętaj też o wietrzeniu pokoju, szczególnie rano i przed snem. Świeże powietrze pomaga pozbyć się wirusów, przeciwdziała tworzeniu się grzybów, pleśni itp. W celu oczyszczenia powietrza w domu, można kupić też kilka kwiatów, które sobie doskonale poradzą z zanieczyszczeniami groźnymi dla zdrowia. To jest m.in. paprotka, skrzydłokwiat, bluszcz pospolity, anturium Andreego, czy daktylowiec niski.

Leki z apteki

Przychodzi jednak czas, że maturalne sposoby nie wystarczą, bo infekcja rozwinęła się mocniej. Co wtedy? Warto wesprzeć się lekami bez recepty, takimi jak: Febrisan, Gripex, czy Gropinosin. Są to preparaty dostępne w różnych formach, np. w saszetkach do rozpuszczania, tabletkach, czy syropach. Ich działanie polega na zwalczaniu wirusów, stymulowaniu układu odpornościowego oraz zwalczaniu rożnych objawów infekcji, typu gorączka, czy ból mięśni i stawów. Niektóre z tych leków można stosować profilaktycznie, aby wzmocnić przed zimą swoją odporność i nie chorować.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here